Edelläkävijät uivat kasvun logiikkaa vastaan? Vähemmän voi olla enemmän.
Eräällä markkinointifoorumilla käytiin keskustelua jatkuvan kasvun logiikan puolesta - ja onneksi myös vastaan, sillä jatkuvan kasvun logiikka on kestämätön luonnon ja ihmisten hyvinvoinnin kannalta. Nyt meidän onkin aika ryhtyä tarkastelemaan sekä tuotannon että myynnin mittareita ihan uudesta näkökulmasta.
Vastuullisuusjohtaminen tulisikin ottaa vakavasti ja siirtyä #puheestatekoihin. Mitä se sitten tarkoittaa?
Vastuullisuusjohtaminen tarkoittaa käytännössä yhteistyökumppaneiden kanssa tehtävää kestävää arvonluontia, jonka aikana taloudellisiin johtamisen mittareihin tunnistetaan sekä sisällytetään ympäristö- ja sosiaaliset arvot mukaan. Kestävän arvonluonnin perusta sijaitsee yrityksen arjen toimintaprosesseissa ja -käytännöissä.
Pohdittavaksi vielä yksi näkökulmaa vastuullisen (liike)toiminnan edistämiseksi:
🌱 Luksustuotteissa on pelivaraa, sillä siellä vastuullisuudesta ollaan valmiita maksamaan. Tätäkin ja sen synnyttämän muutoksen johtamista tutkimme muutamassa case-yrityksessä Turun yliopiston tuotantotalouden yksikössä - eli miten arvoketju saadaan mukaan luomaan todellista arvoa.
Joko sinä olet kirkastanut oman vastuullisuustyön ytimen vuodeksi 2024?
