Vastuullisuudesta viestiminen vastuullisesti? 3 pilaria aina mukana.

11/01/2024

Vastuullisuusjohtamisessa lähdetään hyvin usein liikkeelle emissioiden kontrolloinnista, jonka avulla pyritään nopeasti saamaan haltuun joitain osia päästöjen lähteistä. Emissiot ja niiden lähteiden tunnistaminen ovatkin kohtuullisen helppo tapa päästä vastuullisuustyössä alkuun. Yritykset tyypillisesti lähtevät viestimään saavutuksista unohtaen toiminnan kokonaisuuden, kun tuloksia työstä vihdoin saavutetaan. On toki tärkeä viestiä tuloksista ja myös välituloksista, mutta samanaikaisesti on kuitenkin pidettävä mielessä osaoptimoinnin riskit yrityksen maineen näkökulmasta. 

Systeemisesti tarkasteltaessa on tärkeää pitää koko ajan mielessä toiminnan kokonaisuus, sillä yrityksen vastuullisuustyössä ja sen viestinnässä on oltava vastuullinen, erityisesti omalle henkilöstölle. Osaoptimointi-päätösten (=me keskitymme nyt näihin emissioihin ja jätämme sosiaalisten vaikutusten tarkastelun ulkopuolelle) ja niiden tarkastelun ajallinen jatkumo on tärkeä pitää mielessä. Vastuullisuustyön uskottavuus helposti kärsii, mikäli yritys ei tarkastele aidosti kaikkia toimintojaan, niiden arvoketjun toimintoja ja sidosryhmiä kokonaisuutena. 

Usein merkittäviä hankaluuksia tuottavat erityisesti raaka-aineiden alkutuotannon sosiaalisten ja taoudellisten olojen vyyhdit sekä työolojen ja ympäristövaikutusten aito tunnistaminen. Tässä työssä auttavat alkutuottajien erilaiset vastuullisuutta varmentavat sertifioinnit. Myös läheiset suhteet arvoketjun partnereiden kanssa auttavat yritystä tarkastelemaan luotettavammin tuotannon emissioita sekä sosiaalista oikeudenmukaisuutta. Tekoälyn ja kaupankäynnin automatisoinnin aikakaudella ihmiseltä-ihmiselle toiminnan arvo noussee arvoon arvaamattomaan.